DO ZADAŃ SAMODZIELNEGO STANOWISKA PRACY DS. OCHRONY ŚRODOWISKA należy:
1) udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
2) prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
3) wykonywanie zadań z zakresu ochrony środowiska określonych w ustawie z dnia 27.04.2001 r.Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 z późn.zm.) oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
a) przyjmowanie:
- zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko,
- wyników wstępnych, ciągłych i okresowych pomiarów wielkości emisji przedstawianych przez prowadzącego instalację i użytkownika urządzenia,
- wyników pomiarów wielkości emisji, których obowiązek prowadzenia został nałożony w drodze decyzji,
b) wydawanie decyzji:
- nakładających na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji oraz przedkładania ich wyników,
- ustalających wymagania w zakresie ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia,
- wstrzymujących użytkowanie instalacji lub urządzenia,
- wyrażających zgodę na podjęcie wstrzymanego użytkowania instalacji lub urządzenia,
- nakazujących osobie fizycznej, której działanie negatywnie oddziałuje na środowisko, wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do: ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia, przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
- dotyczących wniesienia sprzeciwu odnośnie rozpoczęcia eksploatacji zgłoszonej instalacji, o której mowa w lit. a tiret pierwsze,
c) ustalanie wysokości należnych opłat za korzystanie ze środowiska,
d) wydawanie zaświadczeń, opinii i uzgodnień;
e) przeprowadzanie kontroli przestrzegania zakazu spalania odpadów w paleniskach i przepisów uchwały antysmogowej dla województwa podkarpackiego
4) sporządzanie i wprowadzanie do Krajowej bazy raportu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz.U. z 2022 r. poz. 673);
5) wykonywanie zadań z zakresu ochrony środowiska przed odpadami, a w szczególności:
a) wydawanie decyzji nakazujących posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
b) podejmowanie działań w przypadku konieczności niezwłocznego usunięcia odpadów,
c) prowadzenie ewidencji odpadów,
d) sporządzanie sprawozdań określonych w przepisach o odpadach;
6) prowadzenie spraw z zakresu utrzymania czystości i porządku w Gminie, a w szczególności:
a) sporządzanie analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za dany rok kalendarzowy,
b) prowadzenie ewidencji:
- zbiorników bezodpływowych,
- przydomowych oczyszczalni ścieków,
- umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
c) wydawanie decyzji nakazujących wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 oraz ust. 2-4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469 z późn.zm.) oraz egzekwowanie wykonania tych decyzji,
d) wydawanie decyzji ustalających:
- obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków
- wysokość wyliczonych opłat,
- terminy uiszczania opłat,
- sposób i terminy udostępniania pojemników, zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków w celu ich opróżnienia, lub worków w celu ich odebrania,
e) przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz badanie ich pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym,
f) wydawanie decyzji określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
g) prowadzenie spraw związanych z:
- umarzaniem zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłaty za odbieranie odpadów komunalnych i opłaty za opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz odsetek za zwłokę,
- odraczaniem terminów płatności opłat, o których mowa w tiret pierwszym oraz rozkładaniem zapłaty tych opłat na raty,
- odraczaniem i rozkładaniem na raty zapłaty zaległości z tytułu opłat, o których mowa w tiret pierwszym wraz z odsetkami za zwłokę,
- określaniem wysokości, stwierdzaniem i zwrotem nadpłaty oraz zaliczaniem wpłat i nadpłat na poczet zaległości wraz z odsetkami za zwłokę, kosztów upomnienia oraz bieżących i przyszłych zobowiązań z tytułu opłat, o których mowa w tiret pierwszym,
h) prowadzenie urządzeń księgowo-ewidencyjnych dla należności pieniężnych z tytułu opłat, o których mowa w lit. g, bieżące księgowanie wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat oraz przypisów i odpisów,
i) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłat, o których mowa w lit. g oraz postępowania zabezpieczającego,
j) wydawanie, zmiana i cofanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie:
- opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych,
- ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
- prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,
k) prowadzenie ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń, o których mowa w lit. j,
l) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wydawanie zaświadczeń o dokonaniu wpisu do tego rejestru,
ł) wydawanie decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności regulowanej objętej wpisem do rejestru, o którym mowa w lit. l,
m) przyjmowanie sprawozdań od podmiotów określonych w ustawie z dnia 13.09.1996 r.o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz weryfikowanie danych zawartych w tych sprawozdaniach,
n) sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz sprawozdań dotyczących gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy i przekazywanie ich właściwym organom,
o) nakładanie kar pieniężnych, o których mowa w ustawie z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
p) przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ustawie z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
7) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej, a w szczególności:
a) nakazywanie właścicielom gruntów przywrócenia stanu poprzedniego wody na gruncie lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom,
b) zatwierdzanie ugód w sprawie zmiany stanu wody na gruntach,
c) przyjmowanie wniosków o umieszczenie w wykazie kąpielisk oraz zgłoszeń utworzenia miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli i ich procedowanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2023 r. poz. 1478 z późn.zm.),
d) prowadzenie i aktualizowanie ewidencji kąpielisk oraz ewidencji miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
e) przekazywanie informacji zawartych w ewidencjach, o których mowa w lit. d uprawnionym podmiotom,
f) prowadzenie spraw związanych z:
- ustalaniem i określaniem wysokości opłaty za usługi wodne, o której mowa w art. 272 ust. 8 ustawy z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne oraz rozpatrywaniem reklamacji dotyczących wysokości tej opłaty,
- obowiązkiem ponoszenia przez Gminę opłat za usługi wodne,
- uzyskaniem przez Gminę wymaganych zgód wodnoprawnych,
- obowiązkami gminy jako podmiotu dostarczającego lub wykorzystującego wodę pochodzącą z indywidualnego ujęcia, w tym dotyczących przeprowadzania wewnętrznej kontroli jakości wody i prowadzenia monitoringu substancji promieniotwórczych w wodzie,
- wyznaczaniem i funkcjonowaniem aglomeracji,
g) sporządzanie i przedkładanie właściwemu podmiotowi sprawozdań z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych za rok ubiegły;
8) prowadzenie spraw z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a w szczególności dotyczących wydawania, zmiany i cofania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków oraz udzielania promes tych zezwoleń;
9) prowadzenie spraw z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy;
10) przyjmowanie deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw, o których mowa odpowiednio w art. 27a ust. 2 pkt 1 lit. a i c ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 z późn.zm.), składanych w formie pisemnej oraz wprowadzanie danych i informacji zawartych w tych deklaracjach do centralnej ewidencji emisyjności budynków z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego tę ewidencję;
11) wykonywanie zadań z zakresu obsługi zgłoszeń zewnętrznych dokonywanych do Wójta, a w szczególności ich przyjmowanie, dokonywanie wstępnej weryfikacji, rozpatrywanie i podejmowanie działań następczych.