DO URZĘDU STANU CYWILNEGO należy prowadzenie spraw z zakresu:
1) rejestracji i akt stanu cywilnego oraz związanych z nimi spraw rodzinno-opiekuńczych, a w szczególności:
a) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 z późn.zm.) oraz ustawy z dnia 28.11.2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 1378 z późn.zm.),
b) przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
c) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
d) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
e) występowanie do sądu o rozstrzygnięcie czy małżeństwo może być zawarte,
f) wydawanie zaświadczeń, że zgodnie z prawem polskim osoba może zawrzeć małżeństwo,
g) przyjmowanie zgłoszeń urodzenia oraz zgonu,
h) rejestracja urodzeń, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
i) prowadzenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego,
j) sporządzanie aktów małżeństwa, urodzenia i zgonu,
k) dokonywanie sprostowania i uzupełniania aktów stanu cywilnego,
l) unieważnianie aktów stanu cywilnego w przypadkach określonych w ustawie z dnia 28.11.2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
ł) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego oraz innych zaświadczeń zgodnie z ustawą z dnia 28.11.2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
m) wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
n) występowanie o nadanie i zmianę numeru PESEL w przypadkach określonych w przepisach prawa dotyczących ewidencji ludności,
o) dokonywanie rejestracji danych w rejestrze stanu cywilnego i rejestrze PESEL,
p) prowadzenie korespondencji w sprawach USC z placówkami polskimi za granicą i placówkami obcych państw w Polsce oraz wykonywanie innych zadań wynikających z umów międzynarodowych z zakresu USC;
2) postępowania cywilnego, a w tym:
a) zawiadamianie sądu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z urzędu,
b) przyjmowanie pism sądowych w przypadku niemożności doręczenia ich adresatowi,
c) składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych odpisów dokumentów w celu odtworzenia akt sądowych,
d) przyjmowanie obwieszczeń,
e) prowadzenie spraw dotyczących:
- ustanowienia pełnomocnika w sprawach o ustalenie i zaprzeczenie pochodzenia dziecka i o roszczenia alimentacyjne,
- ustanowienia pełnomocnika w sprawach o przysposobienie,
f) wywieszanie w swojej siedzibie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane,
g) przyjmowanie ustnych oświadczeń ostatniej woli spadkodawcy;
3) zmiany imion i nazwisk;
4) działalności gospodarczej, a w szczególności związanych z :
a) przyjmowaniem, przekształcaniem na postać elektroniczną i przesyłaniem wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, żądań, zgłoszeń, wniosków i zmian, o których mowa w art. 6 ust. 3 i 4, oraz wniosków, o których mowa w art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541),
b) wydawaniem, odmową wydania, zmianą i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i pobieraniem opłaty za korzystanie z tych zezwoleń,
c) wydawaniem, odmową wydania, zmianą i cofaniem innych zezwoleń i licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie określonym przepisami prawa;
5) rozwiązywania problemów alkoholowych, a w szczególności dotyczących:
a) działań na rzecz tworzenia i wzmacniania lokalnej koalicji trzeźwościowej, szukania poparcia dla działań na rzecz zmniejszania rozmiarów problemów alkoholowych,
b) analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania,
c) koordynacji realizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii,
d) współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
e) wdrażania i propagowania na terenie Gminy ogólnopolskich i regionalnych kampanii edukacyjnych,
f) sporządzania raportu z wykonania w danym roku Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i efektów jego realizacji oraz informacji z realizacji działań podejmowanych w danym roku, wynikających z tego Programu;
6) przeciwdziałania narkomanii, a w szczególności:
a) analiza problemów narkomanii i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania,
b) współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze przeciwdziałania narkomanii,
c) wdrażanie i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych kampanii informacyjnych i edukacyjnych;
7) ewidencji ludności, a w szczególności:
a) przyjmowanie zgłoszeń pobytu stałego i zgłoszeń pobytu czasowego,
b) dokonywanie zameldowania i wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu,
c) przyjmowanie zgłoszeń wymeldowania z miejsca pobytu stałego i zgłoszeń wymeldowania z miejsca pobytu czasowego,
d) dokonywanie wymeldowania i wydawanie zaświadczeń o wymeldowaniu,
e) przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgłoszeń powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej,
f) prowadzenie postępowania w przypadku zameldowania i wymeldowania na podstawie decyzji administracyjnej,
g) prowadzenie ewidencji ludności w rejestrze mieszkańców,
h) udostępnianie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL zgodnie z przepisami prawa,
i) prowadzenie spraw dotyczących:
- wyrażania, odmowy wyrażenia i cofania zgody na udostępnienie danych z rejestru mieszkańców za pomocą urządzeń teletransmisji danych,
- odmowy udostępnienia danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL,
j) przyjmowanie wniosków o nadanie numeru PESEL,
k) występowanie o nadanie i zmianę numeru PESEL,
l) dokonywanie rejestracji danych w rejestrze PESEL,
ł) przyjmowanie wniosków o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL,
m) rejestrowanie zastrzeżeń i cofnięć zastrzeżeń numerów PESEL w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL oraz wydawanie potwierdzeń zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL,
n) wydawanie zaświadczeń zawierających pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.
8) dowodów osobistych, a w szczególności:
a) przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego,
b) wydawanie dowodów osobistych,
c) prowadzenie spraw dotyczących:
- odmowy wydania dowodu osobistego
- stwierdzenia nieważności dowodu osobistego,
d) przyjmowanie zgłoszeń utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
e) wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
f) przyjmowanie znalezionych i zwracanych dowodów osobistych,
g) unieważnianie dowodów osobistych,
h) wprowadzanie danych do Rejestru Dowodów Osobistych,
i) udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych zgodnie z przepisami prawa oraz
prowadzenie spraw dotyczących odmowy udostępnienia tych danych,
j) gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi;
k) przekazywanie osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego, przy jego odbiorze, do ich wyłącznej dyspozycji kodów umożliwiających odblokowanie certyfikatów identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatów podpisów osobistych,
l) przyjmowanie zgłoszeń zawieszenia i zgłoszeń cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodów osobistych,
ł) wydawanie zaświadczeń potwierdzających datę i godzinę dokonania zgłoszeń, o których mowa w lit. l,
m) przyjmowanie zgłoszeń podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego,
9) Centralnego Rejestru Wyborców oraz spisów wyborców, a w szczególności:
a) wprowadzanie danych i informacji do Centralnego Rejestru Wyborców,
b) weryfikowanie poprawności danych oraz aktualizowanie danych i informacji zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców,
c) usuwanie danych z Centralnego Rejestru Wyborców,
d) wykonywanie zadań związanych z:
- ujmowaniem wyborców w stałym obwodzie głosowania,
- rozpatrywaniem reklamacji na nieprawidłowości w Centralnym Rejestrze Wyborców,
e) sporządzanie i aktualizowanie spisów wyborców,
f) udostępnianie informacji zawierających dane określone w art. 36 § 1 lub 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1277 z późn.zm.),
g) udostępnianie informacji czy wyborca został ujęty w spisie wyborców,
h) wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania w miejscu pobytu w czasie wyborów,
i) sporządzanie aktów pełnomocnictwa do głosowania
9) przyjmowania wniosków o przekazanie danych do rejestru danych kontaktowych, o aktualizację danych w rejestrze danych kontaktowych i o usunięcie danych z rejestru danych kontaktowych oraz wprowadzania tych danych do rejestru danych kontaktowych, dokonywania ich aktualizacji lub usunięcia z rejestru danych kontaktowych;
10) zabezpieczenia, przechowywania oraz udostępniania lub wydawania dokumentów niejawnych;
11) ewidencji miejscowości i adresów, a w szczególności ustalanie numerów porządkowych oraz prowadzenie ewidencji miejscowości i adresów.